miercuri, 21 martie 2012

Blat simplu

Pentru că sunt foarte pasionată de torturi, atât să le fac, cât şi să le mănânc :P ... aş dori să vă împărtăşesc şi vouă reţetele pe care le folosesc foarte des cu succes. Voi începe cu cea de blat simplu de tort. Poate părea banal şi mulţi veţi spune că e inutil să vorbesc despre asta, dar aş prefera să o fac pentru aceia dintre dumneavoastră care încă nu v-aţi încumetat să faceţi un tort tocmai din pricina dificultăţii.

Eu aş dori să vă povestesc cum am făcut eu primul blat de tort şi ce succes nebun (credeam eu pe atunci :)) ) am avut. Totul a început când aveam vreo 16 ani. Într-o zi m-a trăznit pe mine întrebarea: dar de ce să mâncăm noi tort doar la ocazii speciale? De ce să nu mâncăm de câte ori avem noi poftă? Şi uite aşa am decis eu singurică să fac un tort de ciocolată. Bun ! Găsesc reţetă, pare bună, ingrediente am, hai să o fac. Fac aluatul pentru blat şi dau să-l pun într-o tavă (rotundă vroiam eu). Şi ia-o de unde nu-i. Tavă de tort nu aveam. Nu-i bai, o pun într-o oală, de ce nu ar merge? Am tapetat o oală, am turnat aluatul şi l-am pus la cuptor. Din fericire nu l-am ars, dar mă aşteptam. Dar blatul mi-a crescut ca un vulcan! Oare cum să fac să-l fac drept? Să-i tai cresta? Nu, că voi rămâne cu 2 blaturi minuscule. Hai că-l las aşa. L-am tăiat în 3, am umplut blaturile cu cremă şi l-am glazurat. Evident, toată glazura mi-a intrat în blat şi nu a rămas nimic la suprafaţă. Opa…zic eu, parcă nu e aşa de uşor să faci un tort frumos. Nu-i vorbă, a ieşit delicious, dar aspectul lăsa de dorit. Aşa că de atunci mi-am propus să fac torturi din ce în ce mai frumoase. Şi chiar dacă nu au fost perfecte, erau măcar egale, proporţionate şi bune :)

Of ce mult v-am povestit! Hai să trecem la reţeta de blat simplu. Reţeta asta îi aparţine Lissei, o maestră într-ale torturilor pe care o admir din tinereţe (nu că acum aş fo foarte coaptă :P) şi de la care am învăţat muuuuulte trucuri. A fost întotdeauna răbdătoare cu mine, mi-a explicat frumos şi m-a îndrumat. Lissa, îţi mulţumesc din suflet!

Această reţetă e super uşoară, are puţine ingrediente, iar modalitatea de preparare e simplă. Eu am folosit-o de nenumărate ori şi de fiecare dată cu succes. De aceea v-o împărtăşesc şi vouă.


Ingrediente
3 ouă
3 linguri de apă
6 linguri de zahăr
6 linguri de făină
esenţe, arome etc. (opţional)


Observaţie
Eu am făcut acest aluat pentru un tort cu diametrul de 18 cm şi mi-au ieşit 2 straturi mai groase. Vă rog să vă orientaţi în funcţie de mărimea tăvii dumneavoastră şi să ajustaţi ingredientele. Proporţia rămâne aceeaşi. Dacă aveţi nelămuriri legate de câte ouă trebuie să folosiţi, nu ezitaţi să mă întrebaţi ;)

Cum procedăm?
Eu am ales să fac poze absolut la fiecare pas pentru a clarifica orice nelămurire. Sper că am reuşit. Începem prin a separa albuşurile de gălbenuşuri. Pentru această operaţiune eu am un truc extrem de folositor mai ales când faceţi aluat din multe ouă şi e dezastru mare dacă scăpaţi nişte gălbenuş în albuşuri. Luăm 3 vase. Separăm oul şi punem albuşul într-un vas, gălbenuşul în altul. 


Repetăm operaţiunea, cu diferenţa că separăm oul deasupra celui de-al treilea vas, după care turnăm albuşul peste albuşul de la primul ou. 


Şi tot aşa, fiecare ou e separat în cel de-al treilea vas, iar risul de nereuşită e nul. După toată procedura cu ouăle, adăugă apă peste albuşuri şi le batem spumă TARE, dar tare-tare, uite aşa:


După aceea incorporăm zahărul treptat, mixând foarte bine până se dizolvă tot zahărul.


Apoi gălbenuşurile, unul câte unul...


...eu am folosit ouă de casă şi mi-a ieşit un aluat foarte frumos, ia uitaţi:


După care urmează făina. Din momentul acesta renunţăm la mixer şi facem totul manual. Cernem neapărat făina (câte 2 linguri sunt suficiente) şi amestecăm folosind o spatulă de sus în jos, până incorporăm toată făina.


Observaţii
1. Dacă doriţi un blat de cacao, înlocuiţi 2 linguri de făină cu 2 linguri de cacao. 
2. Dacă doriţi să adăugaţi praf de budincă (şi credeţi-mă, are un efect super, mai ales budinca de căpşuni), la fel, înlocuiţi 2-3 linguri de făină cu o budincă.

Acum este momentul să adăugaţi esenţele şi aromele. Turnăm aluatul într-o tavă (de preferat într-o tavă specială de tort cu pereţi detaşabili) şi dăm la cuptorul preîncins la 180 grade până trece testul scobitorii.


După ce e copt blatul, îl răciţi complet înainte de a-l tăia în straturi. Apoi se poate monta uşor înapoi în tavă.


Gata! Simplu. Până şi vorbăria mea ia mai mult :)) Urmează să vă împărtăşesc multe alte reţete şi trucuri pentru un tort perfect. Sper doar să am timp să fac poze pas cu pas de fiecare dată când fac o reţetă. Spor la tortulit!

65 de comentarii:

  1. eu abia astept, stau aici si te urmaresc;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu sper sa public cat mai multe retete :) Timp sa fie, ca restul curge de la sine :P Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos blatul,dar ne zapacim cu cele oua de nu se poate,care zic sa fie reci ,care zic sa fie la temperatura camerei,noi inca experimentam.Te pup si imi place blogul tau,si bafta in continuare,mie nu mi-se prea lipeste aparatul foto de mana cand gatesc cate ceva :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc de aprecieri, ma bucur ca iti place :) Da, nu ouale este o intreaga poveste. Cum ai spus tu, ba ca trebuie reci, ba ca nu, ba asa, ba pe dincolo. Eu pot sa spun ca am incercat toate variantele si nu a fost nicio diferenta. Mi-a iesit de fiecare data. Deci nu stiu in ce masura conteaza aceste indicatii.
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  5. fain ms mult a iesit foarte dulce

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca v-a placut :) Se poate reduce din cantitatea de zahar daca nu va place prea dulce. Eu de regula reduc atunci cand folosesc creme destul de dulci ;)

      Ștergere
  6. am facut exact cum ai postat tu,dar nu mi-a iesit blatu foarte pufos a crescut putin si gata .Unde am gesit?? am amestecat faina in ses rotativ nu de sus in jos ..aici sa fie prolema??in rest am facut exact cum ai scris

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi cer scuze de intarziere. Imi pare rau ca nu v-a iesit blatul pufos. Din pacate acolo a fost problema...cand ati amestecat rotativ. Faina trebuie incorporata amestecand de sus in jos. Asta asigura "pufosenia" blatului. Sunt sigura ca data viitoare va iesi un blat perfect >:D<

      Ștergere
    2. Sau zahărul nu a fost dizolvat complect,poate fi problema pt nereușită

      Ștergere
    3. S-ar putea, intr-adevar. Eu am avut probleme doar cand nu am avut rabdare si am amestecat energic in sens rotativ. Atunci nu mi-a cresscut frumos. Trebuie putina rabdare cu blatul acesta :)

      Ștergere
  7. super blatul dar cred cai uitat ceva sa ne mai spui crema cum o faci ?dane si o reteta de crema

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am postat o reteta de crema la Tehnici de realizare, este vorba de "ganache". E o crema de ciocolata si frisca. Urmeaza sa postez si alte creme, de indata ce mai fac torturi :)

      Ștergere
  8. daca il fac cu mai multe oua ...si normal cantitatea ingredientelor sa zicem ca le dublez ,iese mai mare tortul ? sau are acceasi dimensiune ? important e sa pot taia 3 feli .dami un sfat te rog ,mi-a placut reteta ta e simpla si explici foarte bine ;) astept un raspuns daca se poate pana maine te rog...vineri trebuie sa fac tortul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca va place reteta :) Numarul de oua depinde si de dimensiunea tavei in care coaceti. Ce diametru are? Eu la tava mea de tort (cu diametrul de 24) fac aluatul din 5-6 oua cand vreau sa-l tai in 3. Deci daca fac din 6 oua sa spunem, pun 6 linguri de apa, 12 de zahar si 12 de faina. Daca faceti aluatul din mai multe oua, sigur ca iese mai inalt blatul :)

      Ștergere
  9. m-am linistit ...am sa-l fac din 6 oua ,iti multumesc frumos te poop o zi frumoasa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu cea mai mare placere :) O zi frumoasa va doresc si mult spor!

      Ștergere
  10. Buna,Cosmina! Blatul acesta e perfect,il folosesc mereu! Vreau sa te intreb daca in general insiropezi blaturile! Eu le insiropez si vreau sa te intreb daca sunt bune si nesiropate! multumesc....pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma semnez Andreea!

      Ștergere
    2. Buna Andreea :) Asa-i ca-i un blat perfect? Si eu il folosesc la majoritatea torturilor mele. Eu de obicei il insiropez cu sirop de zahar si esente, compot sau cappuccio. N-am facut niciun tort fara sa insiropez blatul, dar l-am mancat asa gol, neinsiropat, si a fost taaare bun :)

      Ștergere
  11. Te cred Cosmina! La fel procedam si noi cu acest blat! Il pudram cu zahar si il papam asa! E minunat! Si nu ramane "terci" in mijloc! Inainte faceam o reteta care necesita putina faina si mereu in mijloc ramanea crud,chiar daca era foarte copt pe margini! Am descoperit reteta aceasta si o folosesc mereu! Merge insiropat de minune si cu cafea! Ador cafeaua :)) Vreau sa te mai intreb ceva....ai incercat sa faci fondant de marshmallow? pup cu drag si daca ai vreo intrebare poti sa-mi adresezi si iti impartasesc cu mult drag daca stiu! Am incercat de toate pana acum! De asta vreau sa stiu daca ai incercat fondantul de bezele! Eu lucrez numai cu el,dar nu stiu cum sa fac sa se usuce! Il tin in frigider dar cand il scot prinde putin condens! Am auzit pareri cum ca se poate tine in frigider,cum ca nu e indicat sa il pastrezi in frigider! Ai vreun sfat pentru mine? Andreea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca vrei sa il pui la pastrat poti sa il pui in frigider. daca ai facut ceva figurine sau decoratiui cu el si vrei sa se usuce, nu il tine in frigider, tine-l la temperatura camerei si timpul de uscare depinde de umiditatea climei in care locuiesti, acorda-ti cel putin o zi doua pt ca decoratiunile din fundant sa se usuce. in frigider e un mediu umed si nu e propice pt uscarea fondantului. cand ai sa il scoti din frigider face usor condens, e usor umed si incepe sa luceasca, ceea ce nu e un lucru grozav. daca acoperi tortul in fondant nu il acoperi cu mult timp inainte sa fie servit si daca se poate, evita sa il tii in frigider... asta depinde bineinteles de ingredientele folosite in tort.. daca sunt perisabile si necesita sa stea la rece.

      Ștergere
    2. multumesc de raspunsu Adicutza! Esti o draguta!Sper sa rezolv ceva,am facut papucei de bebe si astept sa se usuce de 3 zile la temp camerei si parca pe zi ce trece lucesc mai tare si se inmoaie! Probabil e din cauza umiditatii climei ca in Ro nu pateam asa ceva! Te pup! Andreeea!

      Ștergere
    3. Buna Adicutza si Andreea! Imi pare rau ca nu am fost prompta cu raspunsul, am avut ceva de rezolvat si nu am intrat pe internet. Adicutza, iti multumesc ca ai raspuns in locul meu :) Intr-adevar, pasta de zahar, marshnallow sau oricare alta nu se usuca in frigider, ci doar afara. Dar figurinele trebuie puse intr-un loc uscat si nu foarte luminos. Nu am facut pasta de marshmallow inca, pentru ca nu am gasit marshmallow alb, dar intentionez sa fac de indata ce gasesc :) Andreea, am vazut intr-un episod de "Fabulous Cakes" ca atunci cand este umiditate ridicata, puneau figurinele intr-o cutie de carton, cu un bol de orez inauntru. Orezul absoarbe umiditatea. Nu am incercat, dar poate, poate te ajuta pe tine :) Sper sa se intareasca decoratiunile tale!

      P.S.: Andreea, intr-adevar, aluatul este foarte bun asa simplu. Eu am facut chec cu nuca din acest aluat si a fost super bun, pudrat cu zahar, cum ai spus tu >:D<

      Ștergere
    4. Multumesc Cosmina pentru sfat! Am pus ornamentul in cutie de carton cu orez langa! Eu locuiesc in Belgia,si clima e ff umeda,de asta cred ca nu se pot usca ornamentele! Eu lucrez ff usor cu fondant de marshmallow,dar e bine si cu pasta simpla! Fondantul se usuca mai greu...se lucreaza usor dar iti da mici batai de cap! te pup si sa ne anunti pe blog cand faci fondantul! >:d<Andreea

      Ștergere
    5. Belgia? Ce frumos!! :) Mi-ar placea si mie mult de tot sa locuiesc acolo. O sa incerc si eu fondantul. Intai in culise, iar apoi, daca iese bine, il voi posta si pe blog. Sa ma anunti daca s-au uscat figurinele. Pupici :*

      Ștergere
  12. Cosmina, am o intrebare. Am observat ca nu folosesti deloc praf de copt. Blatul asta creste la copt sau nu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate pune si jumatate de praf de copt! Daca nu pui praf de copt trebuie sa stii cateva mici secrete pentru ca sa iti reuseasca! Blatul copt nu se scoate imediat din cuptor ci sa lasa primele 10 min la racorit in cuptor cu usa intredeschisa...etc! eu o perioada nu puneam praf de copt dar parca blatul nu era cum vroiam eu iar acum obisnuiesc sa pun si praf de copt! Adevarul e ca este un blat minunat! Se auzea ca daca pui praf de copt se simte un gust mai ciudat,dar eu nu am patit! Andreea

      Ștergere
    2. Da, Adicutza, cum a spus si Andreea, poti folosi si putin praf de copt. Eu nu am folosit niciodata cu reteta aceasta de blat pentru ca mi-a crescut intotdeauna, dar nu vad de ce nu ar merge ;)

      Ștergere
  13. intredevar..cu putin praf de copt iese super !

    RăspundețiȘtergere
  14. Trebuie pus si praf de copt pentru a creste. Si sa bat albusurile cu apa nu am auzit pana acum. Nu doar ca nu iasa spuma, nu iasa deloc. O sa fie lichide. Ca am patit asta involuntar, mixandu-le intr-un vas umed, si nu mi-au iesit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puteti sa puneti praf de copt, sigur. Eu nu am pus niciodata si mi-a crescut. Nici eu nu am auzit de batut albusurile cu apa pana am vazut reteta aceasta si am fost putin reticenta. Dar am incercat si s-a batut spuma foarte frumos, dovada sunt pozele de mai sus :) Daca le mixati cu apa se face spuma, poate a fost alta problema cu vasul (uneori nu se bate spuma daca bateti albusurile intr-un vas de platic, daca albusurile sunt reci sau foarte proaspete etc.).

      Ștergere
    2. ACCESORII,AM BATUT ALBUSURILE CU APA CA IN RETETA SI AU IESIT SUPER SPUMA!!!IAR LA BLAT NU AM PUS PRAF DE COPT SI A IESIT O SUPERBITATE!MULTUMESC PENTRU RETETA!

      Ștergere
  15. da, le-am batut in vas de plastic si albusurile erau reci. cam cata apa ar trebui pusa?

    RăspundețiȘtergere
  16. buna azi am facut tortul de mai sus si a iesit foarte gustos apreciez ca nu am facut in viata mea tort dar a iesit foarte bun

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Daniel :)

      Ma bucur mult ca ti-a iesit blatul. E foarte bun si doar asa, pudrat cu zahar. Mult spor in continuare!

      Ștergere
  17. multumim Cosmina...mi-a iesit superrrr blatul....bv..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cat de mult ma bucur :) Meritul nu e al meu, e al Lissei (deoarece reteta ii apartine). Eu doar am impartasit-o.

      Ștergere
  18. Super reteta! Ne poti impartasi si ceva retete de crema de tort? Mai ales pt torturi acoperite cu pasta de zahar? Din experienta mea, e necesara o crema mai tare, gelatinoasa, ca sa nu se lasa si sa iasa printre blaturi... Foarte fain blogul, felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gianny,

      Mulţumesc mult! Mă bucur că ȋţi place blogul. Din păcate nu am timp să postez reţete noi, dar voi reveni ȋn curând. Până atunci, te pot ȋndruma spre blogul Lissei. Ea are multe reţete de creme pentru torturi, iar majoritatea se pot folosi la torturi ȋmbrăcate ȋn pastă. Mult spor :)

      Ștergere

  19. care este diferenta intre un blat cu ulei si altul fara

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună,

      Din pacate nu ştiu. Am făcut blaturi cu ulei şi fără, dar nu am observat nicio diferenţă majoră. Îmi pare rău că nu te pot ajuta mai mult.

      Ștergere
  20. Doamne sper sa imi iasa blatul!!Maine e ziua sotului meu si intodeauna I-am cumparat tort.Anul acesta as vrea sa il fac eu.Insa,tin sa precizez ca sunt un dezastru in ceea ce priveste prajiturile...si cand spun dezastru chiar asa e.Nu imi iese nimic niciodata...:(Pot face orice fel de mancare..nu am nici o problema..sosuri,fructe de mare,paste de tot felu..practic imi iese orice reteta ..dar nu inteleg unde gresesc cand incerc sa fac prajituri..trebuie sa caut o crema asa un pic mai light..racoritoare..asa ii place lui..poate imi da cineva o idee..Blatul pare usor de facut dar cand am citit comentariile m-am speriat si mai rau..Poate imi dati si un sfat cum sa il ornez..pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună,

      În primul rând “La mulţi ani” soţului! Sunt sigură că va ieşi un tort gustos. Ce pot sugera e să ȋncercaţi blatul acesta, după ȋndrumările mele. Nu cred că nu va ieşi. În ceea ce priveşte cremă, dacă doriţi o cremă light, atunci puteţi ȋncerca o cremă de iaurt cu fructe. Sau şi mai simplu, cremă de budincă (cât e fierbinte se amestecă cu unt) şi fructe. Mult spor şi success :)

      Ștergere
  21. Multumesc :* m-a ajutat foarte mult

    RăspundețiȘtergere
  22. am facut si mia iesit foarte bum pt prima data si e foarte pufos pana acum am incercat si nu mia iesit niciodata nici un fel de dulce

    RăspundețiȘtergere
  23. Buna
    Imi poti da te rog si o reteta de crema de ciocolata?
    Cate apa se pune in albuse?
    Ingredientele sunt suficiente pentru un blat pe care sa il tai in 2?
    Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  24. Cum se mesteca faina de sus in jos? /:)

    RăspundețiȘtergere
  25. Multumesc mult!! O reteta foarte gustoasa, simpla, si de efect. A fost prima mea incercare de prajitura si a iesit perfect :)

    RăspundețiȘtergere
  26. Nu creste blatul fara praf de copt?

    RăspundețiȘtergere
  27. Tava mea are diametrul de 24.Ar trebui sa folosesc un ou in plus ?

    RăspundețiȘtergere
  28. Cat timp il las la cuptor?

    RăspundețiȘtergere
  29. mai anonim eu zic k trebuie aprox 25-30 min dar oricum te mai uiti din cand in cand la blat si cand vezi k este mai maroniu la suprafata faci testul cu un betisor il infigi in blat si dak nu ramane nimic pe betisor inseamna k e copt.bafta si pofta buna.

    RăspundețiȘtergere
  30. normal eu cred k ar trebui ori praf de copt ori bicarbonat pt cresterea blatului altfel cum creste numai asa sau poate a uitat domnisoara sa scrie.

    RăspundețiȘtergere
  31. Dea Bea astept asl fac e primueu blat pecare al fac in viata mea

    RăspundețiȘtergere
  32. Multumesc pentru reteta.Sper sa-m reuseasca la fel ca si tie.Sarbatori frumoase.Pup!
    Gabriela-Carmen

    RăspundețiȘtergere
  33. Imi poti raspunde te rog, care este rolul apei in blaturi? Am opservat ca in unele blaturi se pune si apă

    RăspundețiȘtergere
  34. Imi poti raspunde te rog, care este rolul apei in blaturi? Am opservat ca in unele blaturi se pune si apă

    RăspundețiȘtergere
  35. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  36. Imi poti raspunde te rog, care este rolul apei in blaturi? Am opservat ca in unele blaturi se pune si apă

    RăspundețiȘtergere
  37. Buna,aveai cumva o reteta pt blat pufos din 10 oua?
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  38. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere